2013. október 3., csütörtök

Daniell III/3. - Mesém

 Egy ideje minden reggel úgy indul, hogy elmosolyogja, ma már tényleg otthon alszik, pakolni kezd, dobozokat tornyozik... Ennek négy napja és ahogy elnézem a földön hasaló fiút, ma sem igazán lesz saját ágyban alvás. Maximum az enyémben.
Ez... ez jó. Talán icipicit húzódik az életcsavar, mégis zsongató érzés tölt el tetőtől talpig. Mert azt jelenti, hogy az a két hét őt is megviselte, nem csak én rágtam csuklóig a körmeim, én is hiányoztam neki.
Sokszor felmerült bennem, hogy ebben a kapcsolatban én vagyok az a fél, aki görcsösen ragaszkodik a másikhoz. Még most is így látom, de szemem előtt van az is, hogy ő mennyire húz hozzám. Neki sem mindegy a velem töltött idő. Akármit is csinálunk, de együtt tegyük és erre ugyanúgy szomjazik, mint én.
Érdekes. Valahogy még a legeslegelején úgy képzeltem, hogy Daniell mellett nem létezik csend. Nem ez az első, hogy mellényúltam vele kapcsoltban.
Itt vagyunk, együtt. Én heverek a kanapén, kezemben néhány papír, fontosabbak és kevésbé azok, nézegetem, olvasgatom a klinika ügyes-bajosait. Dany fekszik, mint egy levelibéka, hasal a földön, lábfeje a fotelban, macska a háthajlatában szunyókál, ő meg teljesen elmélyedve lapozgatja azt a hatalmas könyvet, amit pár órája halászott le a polcról és kincsnek kikiáltva, azóta is benne tartja az orrát.
Csend van. Csak a papír zizeg néha, ahogy lapoz vagy ahogy én váltok oldalt. Néma hallgatagság ül rajtunk és mégis az egész olyan... meleg. Nem fázom attól, hogy nem peregnek a szavak, nem unalom lopta a zajtalanságot közénk. Nem kell beszélnünk, mert a ránk telepedő békés szótlanság nem egykedvűség keltette csitt. Ez szeretet csend. Ez ül a szobán. Kiterjesztette fenséges szárnyait és ideröppent. Pont ránk.
Akaratlanul kalandoztam el, nem kell nagy elhúzó erő és szemem könnyedén ragad Daniellen. Olvas. Szinte habzsolja az oldalakat, látom, ahogy fürkészi a képeket, issza a színeket, ujjaival végigjárja a vonalakat, finoman, vigyázva az értékére, nehogy kárt tegyen a könyvben. Mennyire vagyok kába? Mennyire tett vakká ez az érzés, amit magamban hordozok? Fogalmam sincs, de ahányszor rajtakapom magam, hogy gyönyörölöm ritkaságomat, mindig megfordul a fejemben, lehet, hogy ezen percekben fél méterrel a föld felett lebegek. Ki tudja.
Na, elég Ryu, elég. Még túlnézed és elfogy! Jót kacagtam belül, hogy mit ijesztgetem itt magam, de elég. Visszavártak a papírok és én másztam karjaik közé.
De nem lehettem sokáig betűfogságban.
- Ryury!
Hát... Hát igen. Khm. Ez én vagyok. Egy ideje... Fogalmam sincs, agyának mely kerületéből származtatta eme kis „kedveskedést”, de gyanítom, hogy a téboly-körzet a felelős új becenevemért. Bárhogy is legyen, bőszen hallgatok rá.
- Igen? - néztem fel a dossziéból, ami éppen az e havi bevételeimet taglalta. Igaz, itt számok tucatja áll, bár én mégis inkább látok melleket és szájakat, fenék implantátumot és arckihúzogatást. Ez kóros.
- Ez ki ő?
Papírt nyújtott felém és én a kezembe vettem. Fénykép.
- Ez egy könyvjelző.
- Nem, ez egy fotóó!
- Gondolod?
- Aham.
- Hol volt? - néztem rá nehézkesen arcomon tartott mosollyal, ahogy szorongattam a kissé megfakult darabot.
- Lapoztam és kipottyant.
- Megint lapoztál? Hol tartsz?
- Már a 98. oldalon.
- És ott mi van?
- Most estem a 16. század legnemhíresebb művészei közé. Akkor megkapták, hogy „borzasztó vagy, öreg, állj le ezzel, mielőtt éhen deglessz...”, most meg mind ott van a topban.
- Így szokott lenni. Látom nagyon benne vagy - mosolyogtam rá újra.
- Tetsz. Fel kell túrnom a többi polcaid is. Ki tudja, mid van még - forgatgatta a szemét körbe.
- Jól van. Nem is tartalak fel. Menj, ugorj vissza imádatod új tárgyába.
- Okk - dobott egy vigyort és vissza négykézlábalt a helyére.
Zsebembe csúsztattam a fényképet és fellélegezve vettem tudomásul, hogy sikerült kijátszanom Daniellt. Bár a gombóc a tokomban egyre csak nőtt, azért legalább...
- Ryu! - érkezett újra, ezúttal már két lábon és csípőre vágott kézzel.
- Mondd.
- Gonosz! Ki a kép?
- Egy kisfiú - néztem rá gyenge mosollyal, valahogy bármennyire is próbáltam, többre nem voltam képes.
- Tééényleg? Na ne. Ezt nem is gondoltam volna. Egy fiú? Azt hittem, dodzsem.
- Én vagyok - közöltem szárazon.
- Kérem vissza. - Megkapta. - Nem - jelentette ki pár perc tépelődés után.
- Mit nem?
- Nem te vagy. Hasonlít nagyon. De ez nem te vagy.
- Daniell, ahogy nézem, ez legalább egy harmincéves kép. Honnan tudod, hogy nem én vagyok?
- Látom az állad. Menj arrébb. - Mellém helyezkedett a kanapén. - Látod? - húzta végig kecses mutatóujját a megsárgult fényképen viduló kiskölyök arcának vonalán. - A te állad nem ilyen - simította meg az arcom. - Nem. Ez nem te vagy.
- Öt éves voltam ezen a képen, most harmincnégy leszek, talán kicsit férfiasodhattam, nem gondolod?
- De igen, de nem akkor sem. Látom az arcod és... a kép hátát! - kacagott fel. - Keisuke! Ez nem te vagy. Ki Keisuke?
Nem tudom, mióta nem hagyta el az ajkamat ez a név és ő olyan könnyedén ejtette ki a száján...
- Senki - jelentettem ki. És újra a papíroknak adtam a figyelmem. Látszólag. Valójában...
- Mi az, hogy senki? Senkiről nem csinálnak képet! Ki ő? Keisuke? Keisuke.
- Daniell, dolgom van, szeretném...
- Jaj, nem tűnik olyan halaszthatatlannak! Meséld el!
- Dany, most...
- Tudtam! Most nem! Sosem nem! Én mindent elmondtam már neked, még hoztam olyan fotót is, ahol megpróbáltam visszaragasztani a hajam a fodrász után. Meg megmutattam neked minden képet, amit látni szerettél volna, te meg semmit se nem. Most tessék nekem mesélni.
- Egyszer volt, hol nem volt... - hadartam, mint aki éppen poént próbál dobálni. Siralmasan hangzott.
- ... volt egyszer egy Keisuke. Na. Kivele!
- Daniell...
- Szép, látom, az én nevem már tudod, akkor most mondogasd a Keisukét és mellékeld hozzá a többi infókat - nevetgélt és egyre jobban rám kúszott a kanapén.
- Dolgom...
- Nem, nem - kacagott és kimarkodta kezemből a papírokat, majd az asztalra csúsztatta. - Mesedélután.
- Elég volt.
- Még el sem kezdted! Már hogy lenne! Na, elmondd nekem. Meg mondj el más ilyeneket is. Karácsonyis ajándékot. Meg hogy kit csókoltál meg először. Azt is mondd el. Meg, figyu, nincs olyan képed, ahol próbálnak etetni mondjuk és a lábad a tányérban van? Nekem van egy ilyenem. Nem akartam levest. Inkább lábáztattam benne. Te rossz voltál, amikor manó voltál? Én tettem apa zoknijába földet, hogy éljenek benne giliszták. Nem haragudott rám, csak vissza kellett vinnem a játszótérre őket. Most te is. Mondd el a mesédet nekem.
Néztem, ahogy ragyogott rám s torkomban a fojtogató érzés egyre nőtt. Ő mosolygott és várta a „mesém” és én fájóan eszméltem rá, semmim sincs, amit mondhatnék neki. Kutatni kezdtem az emlékek között, hogy előkaparjak egy ostoba játszótéri történetet vagy egy karácsony estét, egy kölyökcsínyt, amit még akkor követtünk el, mikor szabadott érintkeznem a saját öcsémmel... De semmi. Pedig volt. Tudom, hogy volt, csak... talán... nem tudom. Voltak szépek és megmosolyogtatók, de amiket akkor értékként őriztem idebenn, lassan elhomályosultak, beszürkültek, majd mint egy karcolás, szépen nyomuk veszett emlékezetemből. S ami még megvan, ha egykoron tündökölt is és semmiért nem adtam volna, most fájó nyom csupán. Sebhely, mely nem enged felejteni. Mikor négy évesen elég „nagyfiú” voltam, hogy tartsam újszülött öcsém... Mennyire büszke voltam rá, hogy „apa ezt mondta”. Megvan az a kép, a fotó, mely őrzi a pillanatot s habár közel tíz éve nem nyitottam fel a dobozt, amiben ott lapul, mégis mintha a polcomon lenne. Túl tisztán él s minél világosabb az emlék, annál erősebben fáj.
Mit mondhatnék neki? Mi olyat, amit hallani vágyik? Hazudhatnék. Elhallgathatnám az igazságot úgy, ahogy tettem egész életemben. Még olyan előtt is, akinek ha nem is örökre, de szívem adtam. Epres mázba burkolhatnám az egészet, ahogy másoknak is tányérra helyeztem életem édesített hazugságait, úgy felkínálhatnám neki is. A szürke szemekbe mosolyogtam, melyek kíváncsian nézték percnyi elmélázásom. Talán azt hiszi, fogalmazom a történetet... Hát jó. Adjuk kis szívének, amire vágyik. Kapja meg a melengető hamisságot, amit nyújtani tudok.
De abban a pillanatban, mikor kinyitottam a számat, olyasmi tört felszínre, ami talán igazabb volt, mint bármi eddigi létem folyamán.
- Nem tudok.
- Tess? - vonta fel a szemöldökét szórakozottan ellenkezésbe kezdve, majd mint akibe belefojtották a szót, elhallgatott. Talán szemem látta meg... Nem könnyeket. Éreztem, hogy nincsenek. Talán a helyét... A fájdalom árnyékát. Lehet. Finoman megsimítottam döbbent arcát.
- Nem tudok. Nincs mesém, Dany - cirógattam puhán. - Az enyémet... elvették és mást írtak a könyvembe. Kérheted, hogy mutassam a lapokat és én eléd teszek mindent, hogy megismerhesd, hogy megleshesd a legutolsó betűjét is, de ha én is kérhetnék valamit tőled, akkor az lenne az egyetlenegy kívánságom, hogy ne akarj beleolvasni. Sokat jelentesz nekem, Daniell, és ha az a vágyad, hogy mindent megtudj, én megteszem neked, de ha én is jelentek legalább csak fele ennyit... Ne kérj meg rá. Kérlek. Ne kérj rá.
- Ryu...
Felém nyúlt, majd visszahúzta a kezét.
- Na, mi legyen? - mosolyogtam rá. - Mit szeretnél, Csücsök?
Melengettek a szürkeségek és kesernevettem közéjük.
- Ryu...
- Hm. Én vagyok - próbáltam egy vidám grimaszt előkapni és minden energiámmal azon voltam, hogy sikerüljön adnom neki egy felszabadult, bolondos szájrántást, de... Most nem megy.
- Könyvjelző - varázsolt elő ki tudja honnan egy furácska kis kacajt. - Csak egy öreg könyvjelző - rántotta meg a vállát.
- Az. - Cuppanóst kapott a homlokára. - Kérsz inni?
Mintha mi sem történt volna az elmúlt percekben, mintha nem éppen most fedtem volna fel, hogy fájok, hogy van valamim, amit nem adok... Kacarászva sétáltam a konyháig.
- Na? - kiabáltam vissza, de válasz nem jött. A számhoz emeltem a poharam. Most éreztem csak, hogy remeg a kezem. Ujjaimra ömlött a víz, ajkaim közé pár csepp ment csupán. A bőrömet ért nedvességgel homlokom hűtöttem, bár inkább suta kísérletnek nevezném saját nyugtatásomra. Mosogatóba ejtettem az üveget, de nem tört szilánkokra, csak koppant és eldőlt, hangja belevágott a csendbe.
- Ryu? - kérdezett hangosan.
- Semmi, nincs... semmi.
Éreztem kifutni lábamból az erőt. Nem értem. Milliószor gondoltam már vissza, számtalanszor jelent meg a fejemben durvább és kevésbé felkavaró emléke a múltamnak és mégsem éreztem tüdőmet így szorítani. Rég nem nyilallt a hátam, rég nem sajgott rajta egy cipő nyoma...
Le kell feküdnöm. Mély levegőt vettem és visszasétáltam, arcomra fagyott mosolyfélével lejtettem végig a nappalin, elhagyva Daniell alakját, megborzolgattam a haját, mutatva, „semmi gond”, majd hála egy gigantikus erőnek, ami megszánt, eljutottam az ágyamig.
Csak pár perc. Pár perc csend és elhallgat a hang a fejemben, újra lakatot rak majd a szájára egy megváltó homály, régbe veszejti az emlékképeket és nem kell majd hallanom fröcsögő gyűlöletét, szapuló, gyalázó foszlányait, elhalkul... Mindjárt... Csak kell egy pókfonál, aminek vékonyka vonalán elindulhatok. Ami kiránt innen, az emlékek verméből. Ki! Ki a múltból...
És az enyhülést... egy kéz hozta meg. Egy tenyér, mely lapockámra kúszott, majd átsiklott mellkasomra. Daniell teste légvételeitől lágyan hullámzott, finom mozgását éreztem magamon, hátamon minden rezdülését. Keze a szívemre simult, éppenhogy sóhaja lelkemig hatolt.
- Itt? - suttogott a fülembe. - Itt fáj? - szorította drága ujjait oda, ahol szívemet sejtette lüktetni. Megvolt a pókfonál. Mit fonál? Kötelet dobott. Elhalt a hang. Már nem voltam mocskos, nem voltam gyomorforgató, nem voltam kudarc. Tétova percek röppentek tova, hallgattam a fülemben szuszogó fiút, éreztem lágy mozdulatait, ahogy bársony tenyere alatt enyhül a kínom, elmúlik a szaggatás, már csak a lelkem duruzsolt. Félszeg hangocska zizegett odabent... S bennem dúló kemény harcok árán ugyan, de félrevágva mindent, eltolva az összes ostoba kétséget, buta félelmek gigantikus hegyeit, megalázottságom bántó emlékét... olyat tettem, amit egész éltemben csak egyetlen egyszer. Soha nem akartam senkivel megosztani. Soha ebben a fájó életben nem akartam azt, hogy akit szeretek, megtudja... és most mégis úgy érzem, neki... Neki el kell...
Bólintottam.
- Az öcsém - súgtam halkan magam elé. - Az öcsém van a képen. - Egy idegen hangján szólaltam meg és mégis óvó csókot kaptam a hajszálaim közé. Tenyere még mindig melengetett, légvételei cirógatták a fejbőröm. Közelebb húzódott. Másik karját fejem alá csúsztatta. Az a fiú, akit magamnál sokkal gyengébbnek tartok, most olyan erőt sugárzott, hogy mellette hirtelen én lettem parányi. Jólesett. Rég nem tartottak így... Sőt talán soha. Beszélnem kellett. Hátrahajtottam a fejem s vállának dombjára elpihenve, egy utolsó mély lélegzettel kitártam előtte a kaput, melynek egykoron kulcsát a semmibe dobtam. - Ő a kisfiú. Az öcsém. Én... Azt hiszem, már talán egy évtizede is van, hogy kimondtam ezt a szót. A gondolata is nyilallt, nem mertem elképzelni, mit éreznék, ha hallanom kéne. Hát - nevettem fel kesernyésen - valami ilyesminek gondoltam. Daniell, az én mesém kicsit más. A kisfiút a képen talán öt éve... Igen. Valahogy úgy lehetett, mikor utoljára láttam. Nagyon különös érzés, ha a melletted elsétáló fiatal férfiban felismerni véled azt a valakit, aki emlékeidben egy kócos kamasz. Akinek a szobája a tiéd mellett volt, a pólóid csórta a szekrényedből, azzal csábította át a lányokat, hogy megmutatsz nekik pár kardcsapást és mindig veled akart lógni, mert érdekesebb a nagyokkal... Az a fiú, akit úgy védtél másoktól, mint ahogy magadat sem tetted volna, már férfi. Egy gömbölyödő pocakú, végtelen kedves mosolyú nő kezét fogta és karján egy kislány ült. Tűrte, hogy a kezében trónoló copfos rosszaság vállán tologasson egy rózsaszín autót és lelki szemei előtt talán baljában már fiát ringatta... És én csak ott álltam és néztem a tulajdon öcsém, az egykoron kócos, mindig vigyorgó kamaszt... Még csak azt sem tudtam, hogy megnősült, nemhogy gyereke van. Szerettem volna csak pár szót... De nem mertem és fél percre rá áldottam a gyávaságom. Nem volt több mint pár másodperc, amíg elhaladtak mellettünk és már azt hittem... De akkor észrevett. Láttam a szemét. A döbbenetet... Ahogy végignézett rajtam, ahogy... azokra pillantott, akik mellettem nevetgélnek. Daniell, három férfival voltam, és mind a hármat feleség várta otthon és ő mégis úgy nézett ránk, hogy azt éreztem, elsüllyedek a szeméből sugárzó megvetéstől. Akár ha hallottam volna minden gondolatát... s mintha még a puszta látványom is felforgatta volna a gyomrát, mintha szemébe nézve megfertőzhetném az életét... Elfordította a fejét, mintha egy utolsó senkit, egy idegen embert hagyott volna maga mögött az utcán, nem engem. Nem a testvérét.
Elfogytak a szavak. Csak néztem előre, de saját szobám, bútoraim helyett arcokat láttam, rideg és megvető arcokat. Az öcsémét, aki bevágta az orrom előtt szobája ajtaját és mégis üvöltve zokogott, mikor elmentem. Az anyámét, akinek a mosolyát már el is felejtettem, egy, amire arcából emlékszem, a közöny. A semmitmondó pillantások felém... Talán még jobb lett volna, ha legalább gyűlöl, mert az is egy érzés. S a listám csúcs...
- Ne! - rázott meg finoman. - Vagy nekem, vagy sehogy. Odabent ne - suttogott a hajamba. - Ha ott benn őrlöd, addig játszol vele, amíg egyszer majd robban. Ne. Ígérd meg. Megígéred nekem?
- Daniell... - Úgy fogtak a karjai, annyira féltve szorított... Vékonyka csuklóját mutató és hüvelykujjammal teljesen átértem, hófehér kezei annyira törékenyek és most úgy szorít, hogy hozzám képes kőszikla, míg magam csupán tollpihének érzem. Lehunytam a szemem, az érzés a szárnyára kapott s elrepült velem. Csend volt és béke, biztonságot nyújtó melegség, reszketeg boldogság és mindezt egyetlen ember adta nekem. - ...Szeretlek.
S bár a válasz elmaradt, mert drága ajkaival még képtelen kimondani, amit lelke már rég visszhangzik... Én tudom. Tudom, hogy belül suttogja nekem. És ez... elég. S ha majd egy nap rájön, hogy könyvemnek két lapja csupán, mit látott, remélem az a ki nem mondott érzés nyújtja majd segítő kezét s megbocsát nekem.

Sajnálom, Életem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése